6 Tips voor balans in de bloeddruk

Bloeddruk meten

Er wordt continue bloed door ons lichaam gepompt. Hierdoor worden alle weefsels en organen van zuurstof en voedingsstoffen voorzien. De druk waarmee het bloed door de bloedvaten beweegt is de bloeddruk. Is deze te hoog dan geeft dat risico’s. Zorg dus dat je bloeddruk in balans is! Lees hieronder tips die helpen bij het houden en het weer krijgen van een gezonde bloeddruk.

Bovendruk en onderdruk

De bloeddruk wordt uitgedrukt in de bovendruk (systolische bloeddruk) en de onderdruk (diastolische bloeddruk). De bovendruk is de bloeddruk in de vaten vlak na samentrekking van het hart, de onderdruk is de druk tijdens ontspanning van het hart.

De bloeddruk fluctueert gedurende de dag. Zo reageert de bloeddruk onder meer als gevolg van houding, activiteit en spanning. Bij een goed werkend hart en bloedvatenstelsel keert de bloeddruk altijd gewoon weer terug naar normale waarden.

De bloeddrukwaarden worden uitgedrukt in millimeters kwik (mm Hg). De normale waarden van de bloeddruk bij volwassenen liggen rond de 120/80 (bovendruk/onderdruk). Van een (licht) verhoogde bloeddruk is sprake wanneer de bovendruk 140 is en de onderdruk 90. Als de bloeddruk bij meerdere metingen verhoogd is, is sprake van hypertensie.

Oorzaken en gevolgen hoge bloeddruk

De oorzaak van een hoge bloeddruk is meestal niet te geven. Wel kan overgewicht, het gebruik van veel zout, veel alcohol, te veel stress en te weinig beweging de bloeddruk verhogen. De bloeddruk kan ook stijgen door gebruik van bepaalde medicijnen.

Een hoge bloeddruk geeft vaak geen klachten. Dat maakt het zo verraderlijk. Het geeft namelijk wel een verhoogde kans op hart- en vaatziekten (denk aan een hartinfarct of een beroerte). Ook kan het leiden tot nierproblemen en oogklachten.

6 Tips voor balans in de bloeddruk

Met een gezonde en actieve leefstijl kan een hoge bloeddruk vaak effectief en blijvend verlaagd worden. Als er sprake is van overgewicht, dan kan afvallen zorgen voor een aanzienlijke daling van de bloeddruk. Een gezonde leefstijl helpt natuurlijk ook weer om af te vallen.

Tip 1: Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Wandelen en sporten maakt je hart sterker. Hierdoor kan het bloed efficiënter worden rondgepompt en maakt dat de druk in de bloedvaten afneemt. Check de Beweegrichtlijnen!

Tip 2: Gebruik minder zout én minder suiker

Uit studies blijkt dat suiker ongunstig is voor de bloeddruk, net als zout. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten meestal te veel zout én suiker. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden!

Tip 3: Eet meer kalium, magnesium en calciumrijk voedsel

De mineralen kalium, magnesium en calcium hebben goede invloed op de bloeddruk. Kalium helpt overtollig zout (natrium) af te voeren uit het lichaam en heeft daardoor een gunstig effect op het behoud van een normale bloeddruk.

Magnesium draagt bij aan een normale werking van de spieren en ontspanning van de bloedvaten en kan daarmee helpen de bloeddruk te verlagen. Calciumrijke voeding heeft ook een positief effect op de bloeddruk.

Tip 4: Eet pure chocolade en knoflook

In pure chocolade zitten plantenstoffen die kunnen zorgen voor het verwijden van bloedvaten wat weer zorgt voor een lagere bloeddruk. Eet niet meteen enorme hoeveelheden, maar af en toe kleine stukjes is dus wel zo gezond. Niet verkeerd toch!

Ook knoflook bevat een stofje dat een gunstige werking heeft op de bloedvaten en zorgt dat ze ontspannen. Voeg dus geregeld (lekker veel) knoflook toe aan je maaltijden.

Tip 5: Drink minder alcohol

Als je een hoge of verhoogde bloeddruk hebt, kun je alcohol het beste laten staan. Alcohol verhoogd namelijk het risico op een hoge bloeddruk.

Tip 6: Ontspan voldoende

Stress heeft een grote invloed op de bloeddruk. Bij stress maakt ons lichaam namelijk hormonen aan die zorgen voor een hogere bloeddruk. Als stress langdurig aanhoudt en er sprake is van chronische stress kan het zijn dat hypertensie zich ontwikkelt. Ontspan daarom voldoende, bijvoorbeeld door te bewegen (sowieso goed voor de bloeddruk!).

• Brewer, S. (2010). Leven met hoge bloeddruk – de natuurlijke aanpak. Rijkwijk: Uitgeverij Elmar B.V.
• Timmerman, R. J. (2001). Hypertensie. Over de risico’s en behandeling van hoge bloeddruk. Wormer: Immerc.
Hartstichtichting.nl
aHealthylife.nl

Ook interessant: